tisdag 6 augusti 2013

Genusdebatten

Läste en blogg av en mamma som har två ganska små barn, en flicka och en pojke. Hon verkar gilla detta med "hen"!! Och det gör verkligen inte jag!!
Skulle aldrig i livet kalla någon för hen!! För mig betyder ordet kort och gott för höna!?!
Men oxå detta med att klä barnen i könsneutrala kläder... Ja, det är väl en smaksak. Jag gillar basic-kläder och tycker att även killar kan ha rosa, inga problem. Och vill pojkar använda klänning så är det upp till dem. 
Eftersom jag har trillingar som är uppfödda med exakt samma leksaker och har fått välja precis vad de vill leka med, så VET jag att pojkar dras till bilar och flickor dras till dockor. Självklart varierar föremålen och lekarna!! Mina barn har fått leka precis hur de vill med samma förutsättningar. Nu är de ju snart tonåringar... Pojkarna föredrar saker som pojkar har gjort i alla tider, bilar vapen och liknande. Flickorna gillar smink, nagellack och liknande. Däremot är mina pojkar lugnare än många andra pojkar i samma ålder. Flickorna är väldigt olika, en gillar kjolar och klänningar, den andra vägrar ha på sig sånt. 
Men med facit i hand, så tror jag faktiskt att vi har lyckats uppfostra barnen rätt utan massa genustänk!! De är sig själva och det är det som är det viktigaste!! 

En sak som däremot har en stor roll i uppfostran är ju hur föräldrarna är... Tänker då på t ex intressen, varken maken eller jag är sportintresserade och det innebär ju tyvärr oxå att inget av våra barn är intresserad av sport. 
Jag är ganska blyg och feg, det är mina barn oxå :-( 
Så är det något man ska tänka på när barnen är små så är det nog att framhäva sina egna positiva sidor så att barnen tar efter dem istället ;-)

Inga kommentarer: