tisdag 14 oktober 2008

Hormoner

Jag har en "åkomma" som heter PCO-S (polycyctiskt ovariesyndrom). Många kallar det för sjukdom men det gör inte jag, jag är ju inte sjuk...
PCO-S är den vanligaste hormonella åkomman hos svenska kvinnor i fertil ålder. Så många som 5-10% är drabbade och många vet inte ens om det.
För att få en diagnos måste man ha minst två av tre kriterier:
  • Ett förhöjt antal äggblåsor på äggstockarna som fastställs genom vaginalt ultraljud.
  • Oregelbundna och glesa menstruationer som kan försvåra chansen att bli gravid.
  • En ökad mängd manligt könshormon som mäts i blodet. Detta visar sig främst genom kraftig hårväxt i ansiktet, på låren och underdelen av magen. Man har även lätt att bygga stora muskler.

Jag har alla tre...

Det jag tycker är läskigast är att PCO-S är ärftligt. Inte så kul när man har två döttrar :( Däremot har jag ingen aning om vem jag har ärft det av :(

Det går att vara bärare av syndromet utan att ha några symtom. Övervikt ökar risken för att anlaget ska utvecklas. Det kan vara väldigt svårt att hålla normal vikt när man har PCO-S.

När man har PCO-S är kroppens glukostolerans nedsatt vilket innebär att det krävs mer insulin för att ta hand om maten. Vilket även gör så att man får ett större sug efter socker och det i sin tur gör att man lättare går upp i vikt.

Men det finns även smala tjejer som har PCO-S, men dem tillhör inte jag :(

För mig personligen är mina humörsvängningar absolut värst just nu :( Och sockersuget!!

Nu är det dax för lunch innan skolan...

2 kommentarer:

Fröken ia sa...

Jag tycker att du är jättehårig faktiskt!!! Nästan som min gubbe. Speciellt skäggväxten ;0)

Bra i alla fall att få en diagnos varför man är som man är. Jag har inget att skylla på tyvärr.

Love u hunny

önskedrömmar sa...

Har du inte sett min skäggväxt?? Jag rakar mig varannan dag typ :(